Land met meeste inwoners ter wereld staat aan vooravond van hotelboom

Auteur: Robin Bruggeman
Internationaal HM+ 14 februari 2025
Land met meeste inwoners ter wereld staat aan vooravond van hotelboom Het Grand Hyatt Goa

India passeerde China vorig jaar als land met de grootste bevolking en heeft momenteel meer dan 1,4 miljard inwoners. Het aantal hotels ten opzichte van het enorme aantal mensen dat er woont ligt echter relatief laag en hoewel hier langzaam verandering in komt, is de vraag momenteel veel groter dan het aanbod. India wordt daarom gezien als een booming markt, met veel grote ketens die een graantje van de groei mee hopen te pikken.

Om een beeld te krijgen van de huidige staat van de hotellerie in India, lijkt een vergelijking met China voor de hand te liggen. Beide landen hebben immers meer dan 1,4 miljard inwoners en zijn daarmee ieder ruim vier keer zo groot als de nummer drie op de lijst, de Verenigde Staten. Dit vertelt echter niet het gehele verhaal, want waar de hotellerie in China in de afgelopen decennia een flinke groei heeft doorgemaakt, staat de sector in India momenteel aan het begin van dit traject. Het land had, volgens cijfers van Horwath HTL India, in 2023 183.000 hotelkamers en de verwachting is dat dit aantal in 2027 op 250.000 kamers ligt, verspreid over 2.550 hotels. In China was de groei in 2023 alleen al 107.500 kamers en het totale aantal kamers in het land wordt rond de 2,5 miljoen geschat.

De reden dat het aantal hotels in India relatief laag ligt, is voor een deel te wijten aan economische factoren. Het land maakt inmiddels een astronomische groei door en de verwachting is dat India tegen 2027 de derde economie van de wereld is. Het heeft echter enige tijd geduurd voordat deze economische ontwikkeling op gang kwam en de hotellerie volgt in dat spoor. Een andere factor die hotelontwikkeling bemoeilijkt is de bureaucratie. Om een hotel te bouwen zijn 50 tot 70 en in uitzonderlijke gevallen zelfs 120 verschillende vergunningen nodig, afhankelijk van de locatie. De grondprijzen liggen daarnaast relatief hoog, waardoor het kopen van land soms 50 procent van de kosten van een project beslaan, tegenover een meer gewenste 15 tot 20 procent. Verder hebben potentiële ontwikkelaars te maken met relatief korte leningen en hypotheken, waardoor zij eventuele schulden in een kortere periode moeten aflossen. Om zo ver te komen moeten zij banken er wel eerst van zien te overtuigen geld te verstrekken voor hotelontwikkeling, aangezien er enige terughoudendheid is als het gaat om investeringen in de hotellerie.

Versnipperd hotellandschap

Deze factoren hebben ertoe geleid dat de Indiase hotelmarkt relatief versnipperd is, zonder grote ketens met duizenden hotels in de portefeuille. De grootste keten Indian Hotels Company Limited (IHCL) exploiteert minder dan 200 hotels en de nummer 2 op de lijst, Marriott International, zit onder de 150 hotels. Bij elkaar opgeteld hebben de 5 grootste ketens in het land nog geen 1.000 hotels, zo merkte Accor CEO Sébastien Bazin eerder dit jaar op. Het Franse bedrijf is de nummer 6 op de lijst met zo’n 100 hotels en is van plan dit aantal in de komende jaren flink uit te breiden. Bazin vindt alsnog dat het niet snel genoeg gaat: “Ik heb onlangs met een aantal keteneigenaars gesproken en iedereen is enorm enthousiast”, wordt hij geciteerd door Hotel Investment Today. “‘Oh ik krijg er 5 hotels bij, ik 2, wij doen er 31’, zeggen ze dan. Maar dat zet geen zoden aan de dijk. Accor heeft in Frankrijk, een klein land in vergelijking met India, alleen al 2.000 hotels op een bevolking van 70 miljoen mensen. En nu zeggen mensen dat het geweldig gaat als ze verdubbelen van 100 naar 200 hotels? De vraag is er wel binnen de opkomende middenklasse… Ze hebben betaalbare accommodaties nodig, ze willen hun eigen land ontdekken en ook internationaal reizen.”

De groeiende middenklasse, en de bijbehorende welvaartsstijging, is een van de voornaamste redenen dat grote internationale ketens de Indiase hotelmarkt betreden. Momenteel behoort zo’n 30 procent van de Indiase bevolking tot deze groep en de voorspellingen zijn dat tegen 2047, wanneer India 100 jaar onafhankelijkheid viert, maar liefst een miljard mensen tot de middenklasse kunnen worden gerekend. Om van deze groei te profiteren, tekende Accor vorig jaar voor elf nieuwe hotels en opende het bedrijf er zes. De Franse keten is van plan om voor 2030 nog eens 30 hotels, met 5.500 kamers, toe te voegen aan de portefeuille.

Accor is daarmee niet de enige internationale speler die zijn vizier heeft gericht op de Indiase middenklasse. Marriott is momenteel de grootste buitenlandse speler in India en draaide in 2023 een omzet van een miljard dollar in het land. Het bedrijf introduceerde begin dit jaar zijn lifestylemerk Moxy op de Indiase hotelmarkt en opende in 2024 meer dan tien hotels. Marriott hoopt eind volgend jaar 250 hotels in het land te exploiteren. Ook voor Hyatt wordt India steeds belangrijker: het land is nu al de op drie na grootste markt voor de keten, na de VS, China en Japan, en Hyatt hoopt het vijftigtal hotels dat het momenteel op het subcontinent exploiteert in de komende vijf jaar te verdubbelen. Vergelijkbare toekomstplannen zijn te vinden bij InterContinental Hotels Group (IHG), dat van 46 naar 95 hotels wil in de komende jaren, en Wyndham Hotels & Resorts. Laatstgenoemde keten voegde dit jaar zeven hotels toe aan zijn portfolio en zag zijn RevPAR in 2023 met 15 procent toenemen. Het aantal Indiase leden van zijn loyaliteitsprogramma groeide bovendien met 10 procent.

“Misschien doen jullie het wel zelf”

Naast de internationale ketens, maken ook binnenlandse ketens een flinke groei door. Het al eerder genoemde IHCL heeft op dit moment het hoogste aantal hotels in de portefeuille en ook ITC Hotels en Lemon Tree Hotels staan in de top 5 van ketens met de meeste locaties in het land. Voor Accor CEO Bazin is het dan ook geen uitgemaakte zaak dat zijn bedrijf en andere buitenlandse ketens de Indiase markt gaan domineren: “Misschien beslissen jullie wel om het zelf te doen. Ik kan garanderen dat de Chinezen dat ook zullen doen; over 20 jaar hebben zij 80 procent van hun binnenlandse markt in handen, net als de Amerikanen die 90 procent van hun eigen markt controleren.” Een onderzoek van consultantbureau Hotelivate laat zien dat de Indiase ketens een groter aantal hotels exploiteren, terwijl de internationale ketens over het algemeen meer kamers in de portefeuille hebben. Als verklaring wordt aangevoerd dat de binnenlandse ketens beter vertegenwoordigd zijn in opkomende steden, waar de vraag naar budget- en midmarket-kamers heeft geresulteerd in kleinere hotels. Door flexibelere standaarden te hanteren en zich te richten op conversiehotels en soft brands, proberen de internationale ketens inmiddels ook impact te maken in deze opkomende markten.

Een voorbeeld van een van deze opkomende steden is Haiderabad in de zuidelijke helft van het land. Deze acht miljoen inwoners tellende deelstaathoofdstad is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een commerciële hub en IT-knooppunt, met een hoogontwikkelde biotechnologische sector. Haiderabad heeft daarnaast een grote aantrekkingskracht op multinationals, waardoor de vraag naar hotels, resorts en long stay-accommodaties almaar toeneemt. De RevPAR in de stad groeide in 2023 met zo’n dertig procent ten opzichte van 2022 en in slechts zeven steden in India lag de RevPAR hoger. Doordat er momenteel een grote vraag is naar hotelkamers, is Haiderabad een interessante locatie voor ketens die hun aanwezigheid in India willen vergroten. De stad heeft momenteel een aanbod van 7.379 gebrande hotelkamers en de verwachting is dat dit aanbod in de komende 5 jaar met nog eens 1.652 kamers zal toenemen. Hiermee blijft Haiderabad overigens nog flink achter bij het verder naar het zuiden gelegen Bangalore, dat een half miljoen inwoners meer heeft. Deze metropool is de grootste hotelmarkt van India en heeft een huidig kameraanbod van 16.261. In de komende vijf jaar komen hier nog eens ruim 5.500 kamers bij, wat de grootste toename is van heel India. Mumbai, de nummer 2 op de lijst met de meeste hotelkamers, gaat in de komende jaren van ruim 15.000 kamers naar meer dan 18.500 kamers.

“1,4 miljard mensen worden steeds welvarender”

De vraag naar hotelkamers is er dus, maar om als buitenlandse keten een impact in het land te maken is enige creativiteit nodig. Marriott pakt dit aan door met lokale families en ondernemingen in zee te gaan. Doordat deze partners diepgeworteld zijn in hun gemeenschappen en in veel gevallen ook vastgoed ontwikkelen, begrijpen zij beter wat nodig is om hotels te ontwikkelen dan buitenstaanders. Rajeev Menon, president APAC bij Marriott, verwacht dan ook een flinke groei door te maken in het land: “De perceptie van India is van positief, naar deels positief, naar enorm positief gegaan. India is op weg om van een economie van 3,5 biljoen dollar in 2023 naar 7 biljoen over 5 tot 7 jaar te gaan. Er zijn maar weinig markten op de wereld die soortgelijke cijfers kunnen overleggen”, wordt hij geciteerd door Hotel Investment Today. “Dan is er ook nog een demografisch voordeel: het is momenteel al het land met de meeste inwoners en 50 procent van de bevolking is jonger dan 25 jaar. Wanneer je erover nadenkt wat dat voor gevolgen heeft over tien tot dertig jaar, is het potentieel enorm. De binnenlandse markt is ongelooflijk, met 1,4 miljard mensen die steeds welvarender worden. En India is erop gericht om zijn infrastructuur te verbeteren, met nieuwe vliegvelden, betere wegen en nieuwe spoorlijnen, iets wat China vele jaren geleden ook goed heeft gedaan. Dat betekent dat de mensen steeds meer mogelijkheden krijgen om te reizen, er even op uit te gaan en om tijd door te brengen met familie en vrienden.”

Fotografie - Hyatt Hotels, data grafieken: Hotelivate Research

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws