Kim Linse: Bent u klaar voor de zomer?

Auteur: Kim Linse
Columns HM+ Kim Linse 4 maart 2025
Kim Linse: Bent u klaar voor de zomer?

Als randstedelinge, geboren in de jaren 70, had ik nog veel te leren toen ik in 2004 op het Friese platteland in Oldeberkoop neerstreek. Ik had geen omgevingsanalyse gedaan voordat ik Hotel Restaurant Lunia overnam; ik was gewoon verliefd geworden op het monumentale pand. Mijn marktonderzoek resulteerde in de kernwoorden: seizoensdrukte, streekproducten en binnenlands toerisme voor de actieve 50-plussers.

Anno 2004 werden toeristen aangetrokken door rust, ruimte, een authentieke ervaring. Nu noemen we het ecotoerisme op een krimpend achterland. Voorheen was het plattelandsbeleid gericht op landbouw en behoud van cultureel erfgoed. Nu is de focus op verduurzaming met moderne faciliteiten, zoals glamping, tiny houses en luxe vakantieparken in natuurlijke setting. Digitale platforms en zoekmachines domineren het oriëntatieproces van reizigers en plattelandsaccommodaties worden vaak via budgetvriendelijke websites geboekt.

Stikstofontwikkeling en klimaatverandering hebben op de lange termijn invloed op de omgeving van Oldeberkoop, maar vooralsnog verschilt het niet met het beeld van 20 jaar geleden. In deze gemeente leven nog altijd meer koeien dan mensen. De afstand Oldeberkoop-Amsterdam is nog altijd kleiner dan Amsterdam-Oldeberkoop. Mijn gasten zijn nagenoeg gelijk aan die van 20 jaar geleden, maar nu zijn het actieve 70-plussers. Vrij van werkverplichtingen, maar door oppasdagen toch gebonden aan het weekend en altijd op zoek naar droog weer in de periode van april tot oktober. 20 jaar later zijn de seizoenen identiek. De omgeving hetzelfde, de hotelier en de gast 20 jaar ouder.

Nog altijd domineren marketingtermen als authentiek, rust en ruimte. Alleen niet meer op de advertentiepagina van de zaterdageditie van De Telegraaf, maar op zondagmiddag op sociale mediaplatforms als Facebook en Instagram. Daar is geen locatieanalyse voor nodig; toen niet en nu niet.

Waarom vertel ik u dit? Omdat uw 70-plus gast ontwaakt uit zijn winterslaap. De kerstboom is opgeruimd, het akkefietje met de puberende kleindochter uitgesproken, de familiewintersport aanstaande. En dan begint het bij menigeen te kriebelen; wat zijn de plannen voor de zomer? ‘Niet te ver weg, lekker eten en sportief op de e-bike. Bij voorkeur niet op donderdag, onze vaste oppasdag’, zou de opdracht aan het reisbureau zijn geweest in de jaren 80. Authentiek. Rustig. Al fietsend door een groene, platte, eventueel waterrijke omgeving. Oldeberkoop heeft het allemaal, inclusief een fiets- en wandelarrangement. En u? Bent u klaar met de voorbereidingen voor de zomer? Staat uw wandelarrangement al open? Niet vergeten hè?

Zondagmiddag 15.00 uur is het beste moment om deze op Facebook te promoten.

Meer Kim Linse?

Kim Linse is de nieuwste columnist van Hospitality Management. Lees in de volgende uitgave haar nieuwste column. Tevens is ze eigenaar van Hotel Restaurant Lunia in het Friese Oldeberkoop.

Overig nieuws