Martijn Brinksma (31) besloot vorig jaar, na ruim tien jaar ervaring in de hotellerie, voor zichzelf te beginnen. Als freelance hospitality manager is hij beschikbaar voor opdrachten en vervult hij sinds anderhalf jaar de functie van general manager bij Boshotel Overberg. Al is zijn blik ook op de toekomst gericht: “Voor mijn 35e wil ik weten welke kant ik opga.”
“Ik heb altijd in de horeca gewerkt. Mijn carrière begon na de middelbare hotelschool bij Fletcher Hotels. In die tijd hadden ze een hotel of dertig, maar groeiden megahard. Hierdoor kreeg ik op jonge leeftijd al flink wat verantwoordelijkheid, daar heb ik veel van geleerd.” Uiteindelijk kwam Brinksma, via een aantal tussenstappen, bij Hotel De Hoeve van Nunspeet terecht: “Het vastgoed was in bezit van investeerders. Zij merkten dat het runnen van een hotel echt een vak is en namen daarom een managementbureau in de arm.” Brinksma werd, destijds nog in loondienst, aangetrokken als general manager. “Toen wij begonnen moest er veel werk verricht worden en dat hebben we gelukkig kunnen bewerkstelligen”.
Na 4 jaar Nunspeet besloot Brinksma vorig jaar de stap te zetten en als zzp’er aan de slag te gaan: “Ik vind het leuk én krijg er energie van om projecten aan te pakken, om snel grote stappen te zetten. De boel consolideren is niet mijn sterkste kant: van een 8 naar een 8,5 is voor mij een te kleine stap. Maar om van een 4 naar een 7 te gaan en op hoofdlijnen keuzes te maken, is wel een uitdaging. Bij Boshotel Overberg was er sprake van vastgoedeigenaren die het hotel niet zelf wilden exploiteren. Daarom werd vorig jaar aan het begin van de zomer een managementbureau ingeschakeld en ben ik erbij gekomen. We begonnen met het opnieuw opbouwen van het bedrijf, zowel op commercieel als op operationeel gebied. Hoe positioneren we het, welke andere keuzes kunnen we maken? Dat werpt nu gelukkig zijn vruchten af, waardoor we met een positief gevoel naar de toekomst kijken.”
Naam: Martijn Brinksma Leeftijd: 31 Hotel: Boshotel Overberg Plaats: Overberg Aantal kamers: 27 Functie: general manager |
Proces
Brinksma let op een aantal onderdelen als hij bij een nieuw hotel binnenkomt: “Alles draait natuurlijk om gastvrijheid en de gast is altijd nummer 1. Je kunt veel zaken veranderen door aan de achterkant aan verschillende knoppen te draaien. Ik kijk met name naar processen: waarom verkopen we bepaalde kamers voor bepaalde prijzen? Waarom staan er zo veel mensen op de loonlijst? Wie doet wat? Wat kan efficiënter? Het is vaak macht der gewoonte: als mensen al vijf jaar hetzelfde doen, doen ze dat volgend jaar weer. Het is prettig om met een objectieve blik naar het proces te kijken en te vragen: ‘Waarom doe je wat je doet en kan het anders?’ Door mensen over dat soort zaken te laten nadenken, kan je vanuit een constructieve dialoog verbeteringen aanbrengen. Het maakt mij niet uit of er paarse kaarsen op tafel staan, of witte of gele. Dat zijn details, mijn aandachtspunten zijn de structuur, de processen, de hoofdlijnen. De balansverantwoordelijkheid ligt bij de eigenaren; mijn verantwoordelijkheid is de bedrijfsvoering, zowel commercieel, strategisch als financieel.”
Brinksma is nu ruim een jaar aan het werk bij Boshotel Overberg en krijgt vanaf begin volgend jaar ondersteuning van een operationeel manager, die een deel van zijn taken en verantwoordelijkheden overneemt. Wanneer deze nieuwkomer zelf het management van het hotel op zich kan nemen, wordt het voor Brinksma tijd om verder te kijken: “Het lastige aan het werken op freelancebasis is dat het onzeker is, je moet ‘handel blijven houden’. Ik ben niet zo van de koude acquisitie, netwerken heeft mijn voorkeur. Ik begeleid en analyseer een aantal inkoopprocessen en leer hierdoor ook mensen kennen. Maar je moet er wel voor werken. Na jaren in loondienst te hebben gewerkt was dit het moment om te zien of ik kan ondernemen. Vakinhoudelijk weet ik waar ik sta, maar dat maakt me niet automatisch een goede ondernemer. Daar probeer ik de komende jaren achter te komen. Ik sta hier rationeel en open in; als het uiteindelijk niet past en het gaat me tegenstaan, dan niet. Er zijn nog genoeg andere mogelijkheden, daar ben ik niet bang voor.”
Combinatie
“Een eigen exploitatie is mijn ambitie. Misschien in combinatie met het vastgoed, zodat er iets concreets is. Dan hebben we het niet over een hotel met twintig kamers, dat is niet mijn ding. Een groot ‘hok’, met meer dan tachtig kamers, zou wel interessant zijn. In Nunspeet had ik 85 kamers, 2 verschillende restaurants en veel banqueting onder mijn hoede. Dan manage je alles op hoofdlijnen. In een kleinschalig hotel heb je geen frontoffice manager of manager housekeeping. Je doet het samen en elk teamlid neemt dezelfde verantwoordelijkheid. Dat is een andere manier van leidinggeven. Wanneer je wekelijks een MT-vergadering houdt en op hoofdlijnen een team aanstuurt, geef je in feite leiding aan een team van vijf man met daaronder tachtig man personeel. In een kleiner hotel moet je 30 tot 35 medewerkers managen en aansturen, dat was voor mij in het begin erg wennen.”
“Maar het is juist die combinatie die het leuk maakt. Ik geniet er nog steeds van om op drukke momenten mee te lopen in de F&B. Of om 2 uur te helpen als er iemand ziek is bij de housekeeping of frontoffice. Het is allemaal even boeiend en operationeel hands-on zijn hoort bij de functie. Vanachter je laptop of je bureau kan je geen enkel hotel aansturen. Dit, gecombineerd met op hoofdlijnen strategisch denken en bedenken hoe we het komende jaar kunnen verbeteren, geeft me veel energie.”
In de rubriek Jong & Ambitieus portretteert Hospitality Management de nieuwe generatie hotelondernemers. |
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.