Er wordt dagelijks gesproken over gen Z en hoe zij de Food & Beverage-industrie beïnvloeden. Maar blijft het daarbij? Als ondernemer heb je ook met hen te maken op de werkvloer. Ze komen niet alleen bij je eten en drinken, maar je hebt ook met hen te maken als werknemers. Hoe trek je ze aan?
Ik merk het tijdens het openingsproces waar ik nu mee bezig ben. Het begint met het bereiken van de sollicitanten. Je vacature alleen online zetten op verschillende websites, is niet meer genoeg. De opkomst van Insta-recruiting is niet meer te negeren en dat heb ik gemerkt. Zodra wij op Instagram online gingen met onze vacatures, hadden we binnen drie weken bijna het gehele team aangenomen. Instagram is een krachtig hulpmiddel geworden voor carrièreontwikkeling en het zoeken naar een baan. Met hun aangeboren ‘social media savviness’ maken gen Z'ers gebruik van het visuele platform om zichzelf te promoten, dynamische portfolio's op te bouwen en uiteindelijk te solliciteren bij hun werkgever.
Er zijn tegenwoordig recruitment agencies die gespecialiseerd zijn in social media-recruitment, maar je ziet ook dat steeds meer bedrijven aparte Instagram-accounts creëren uitsluitend voor recruitment-doeleinden en voor het behoud van huidige werknemers. Het is belangrijk om de identiteit van je bedrijf te laten zien. Uit onderzoek blijkt dat gen Z eerder bij je solliciteert als je duidelijkheid biedt over jouw bedrijfswaarden, bedrijfscultuur en persoonlijke groeimogelijkheden. Of ze moeten zich aangetrokken voelen tot je brand of locatie.
Daarnaast verlopen sollicitatiegesprekken ook anders. Ik heb heel wat sollicitatiegesprekken gevoerd voor verschillende afdelingen en die zijn echt anders dan de gesprekken die ik voorheen voerde. Het gaat niet meer zo zeer om wat zij kunnen, maar wat jij als werkgever biedt: wat is je bedrijfscultuur, hoe divers is je team (ook in het management) en hoe flexibel is het rooster. Door een open, transparant en leuk gesprek te voeren en een prettige sfeer te creëren tijdens het sollicitatiegesprek, creëer je vertrouwen en krijg je een betere band met hen.
Naarmate de werkplek blijft veranderen zal het toepassen van deze strategieën niet alleen het wervingsproces verbeteren, maar ook zorgen voor een meer betrokken en innovatief team. Dus voor bedrijven die echt verbinding willen maken met gen Z, wordt Instagram de nieuwe recruiting tool. Dus poets die contentstrategieën op, laat die video's rollen en open je dm’s — het tijdperk van Insta-recruiting is officieel aangebroken.
Over Mehrsa Ghadiri
Mehrsa Ghadiri is hotel operations manager bij The Diamond Amsterdam.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.