Rabobank: horeca- en recreatiesector is van vitaal belang voor Nederland

Auteur: redactie
Toerisme Economie 4 oktober 2024
Rabobank: horeca- en recreatiesector is van vitaal belang voor Nederland Jos Klerx

In de nieuwe visie van de Rabobank op de vrijetijdssector wordt duidelijk dat de kijk op de sector moet veranderen. Hoewel het economisch belang in Nederland van de sector groot is en naar verwachting zal toenemen de komende jaren (de omvang van de toeristische sector is nu 4 procent van het BBP), dient de sector een nog belangrijkere rol die tenminste net zoveel aandacht verdient; namelijk deze van verbinding, ontspanning, beleving en leefbaarheid. Hiermee speelt de sector een vitale rol in het geluk van de maatschappij. Dit moet meer aandacht krijgen van bedrijven, overheden en andere stakeholders, aldus de Rabobank. In dat geval kan er gewerkt worden aan een toekomstbestendige vrijetijdssector.

Bedrijven zullen moeten kijken welke rol zij innemen als het gaat om verbinding, ontspanning, beleving en leefbaarheid. Welke positieve impact heb jij als bedrijf op je omgeving en de gast. Bedrijven die dit goed doen, zullen meer toekomstbestendig zijn. Overheden zouden hier een faciliterende rol in moeten spelen.

De functie van de sector zal de komende jaren niet veranderen. Wel zullen volgens Jos Klerx, sectormanager Horeca en Recreatie van de Rabobank, de vraag en omstandigheden veranderen, wat meer samenwerking en flexibiliteit vraagt van ondernemingen en stakeholders. De grootste uitdagingen ziet de Rabobank in de arbeidsmarkt, digitalisering, het klimaat, voedseltransitie, de aanwezige ruimte en een veranderende gast.

De veranderende gastvraag

'Dé gast' bestaat niet, aldus Jos Klerx. Hiermee doelt hij op een grote diversiteit van gasten. De ene gast heeft behoefte aan een luxe product en de andere wilt juist het liefst “back to basic”. Daarbij spelen ook afkomst, omgeving en leeftijd een belangrijke rol. Deze demografische ontwikkelingen zullen zorg dragen voor een veranderende vraag, maar bovenal een meer diverse vraag bij de gast. Wij verwachten dat deze vraag onder andere zal lijden tot een meer divers aanbod, aldus Klerx.  Een voorbeeld hiervan is het ontstaan van meer ‘adults only’ vakantieverblijven. De veranderende demografie zorgt daarnaast voor veel kansen voor de sector. De huidige pensioengeneratie is groter in omvang en over het algemeen vermogender en welwillend om geld uit te geven in de vrijetijdssector. Dit biedt met het juiste concept perspectief.

Groei zorgt voor uitdagingen

Met een verwachte groei van de sector die boven de groei van het BBP ligt, zal er ook een claim op ruimte door de sector gedaan worden. Ruimte is voor Nederland schaars en volgens onderzoek van de ANWB blijkt dat recreatieruimte in Nederland fors is afgenomen. Met de verwachte groei van het aantal mensen en toeristen, komt deze ruimte verder onder druk te staan. Gezien vrijetijdsbesteding een duidelijke rol speelt in het geluk van mensen, is het noodzakelijk dat er voldoende ruimte voor recreatie blijft.

Verder zal door de groei de vraag naar arbeid toenemen.  De tekorten aan personeel verdwijnen naar alle waarschijnlijkheid hierdoor niet. Oplossingen moeten gezocht worden in technologische oplossingen. Robots zullen veel ondersteunend en repeterend werk kunnen overnemen richting 2040 en ook verdere digitalisering is noodzakelijk om als sector gastvrijheid te kunnen blijven bieden.

Klimaat

Volgens klimaatonderzoekers zal extreem weer steeds vaker voorkomen in de wereld. De afgelopen jaren zien we dat consumenten hier steeds vaker rekening mee houden met hun keuze voor bestemming. Klerx wijst op het onderzoek van het NBTC dat dit bevestigt. Hierbij winnen bestemmingen noordelijker in Europa gelegen aan aantrekkelijkheid. Klimaatsverandering zorgt dus voor een andere keuze bij de consument. Ook ondernemingen zullen hun rol moeten blijven pakken om hun impact op het klimaat te beperken. Waar dat nu nog soms voor een unieke propositie kan zorgen als duurzaam hotel, is dit in 2040 geen keuze meer, maar ben je een negatieve uitzondering als je niet duurzaam bent.  

Anders eten in hotels en restaurants

Met een veranderende gast en klimaat verandert ook het eten op ons bord. Het product op ons bord zal de komende jaren verduurzamen. Niet alleen is er meer transparantie over het productieproces en de herkomst, maar ook zal er meer naar beschikbaarheid worden gekookt. Dit betekent onder andere meer seizoensgroenten en een meer plantaardig dieet. Daarbij is het scenario volgens Klerx niet ondenkbaar dat de horeca de plaats blijft om juist vlees en vis te eten. In de huidige trends zien we al dat consumenten veelal meer plantaardig eten op maandag tot woensdag. Juist op momenten dat het drukker is in de horeca donderdag tot zaterdag, eten we relatief meer vleesproducten.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze gratis digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws