Vanwege onze terugblik op 2024 bogen we ons de laatste weken over de cijfers van het afgelopen jaar. Eén ding viel direct op: berichten over hotelovernames blijven ongekend populair. Niet alleen Fletcher, altijd een vaste gast in onze lijstjes met best gelezen artikelen, timmerde flink aan de weg met zeven overnames, waaronder hun eerste twee hotels in Duitsland.
Ook berichten over het Limburgse Black Label Hospitality dat een aantal hotels aan de portefeuille toevoegde, een eigenaarswissel bij Landgoed De Rosep na bijna veertig jaar en de overname van de Zien Group door Leonardo Hotels scoorden goed. Het bericht dat het afgelopen jaar het allerbest gelezen werd betrof eveneens een overname, namelijk het bekende Hotels van Oranje door een consortium van investeerders.
Dat jullie hier zo graag over lezen is niet vreemd. De eigenaarswisselingen laten zien hoe dynamisch de hotellerie is: wat is de groeistrategie van ketens en ondernemers en in welke concepten zien zij toekomst? Het illustreert niet alleen de huidige trends, maar ook hoe hoteliers zich positioneren in een concurrerende markt. En hoewel overnames vaak de ketens en grotere ondernemingen betreft, zijn er ook voor kleinere hotels lessen te halen uit deze verhalen: hoe kun je als zelfstandige hotelier jezelf sterker positioneren en tegelijkertijd kansen benutten in een markt die wordt gedomineerd door grote ketens?
Daarnaast schuilt achter elke overname een verhaal: van een familie die na generaties afscheid neemt van hun hotel tot een grote keten die kansen ziet in een nieuw concept of een failliete branchegenoot. Het zijn juist deze menselijke verhalen die boeien. Voor deze editie pakte ik de trein naar Rotterdam voor een bezoek aan Suite Hotel Pincoffs, dat met hotelmanager Marjolein van Asperen en haar partner Milo Pennings een halfjaar geleden een nieuw, jong eigenaarskoppel kreeg. Hier werd me weer duidelijk hoe persoonlijk een overname kan zijn en hoe nieuwe eigenaren een duidelijke eigen visie kunnen hebben, zonder afbreuk te doen aan wat in de afgelopen zestien jaar is neergezet. En wat bleek: het overnemen van een hotel hoeft niet altijd ingewikkeld te zijn!
Ook ik vond het dit jaar fascinerend om te zien hoe de markt zich ontwikkelt en het blijft me verbazen hoe snel sommige spelers kunnen schakelen om kansen te benutten. Voor het aankomende jaar werpen deze ontwikkelingen een aantal interessante vragen op: houdt de expansiedrift van de grote ketens aan en wat betekent dit voor de zelfstandige hotelier? Wat is de invloed van nieuwe technologieën en concepten op de markt? En welke internationale spelers betreden de Nederlandse hotelmarkt? Het wordt in ieder geval weer een jaar vol beweging, met uitdagingen en kansen in alle lagen en segmenten.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.