Robin Bruggeman: Meer hotels, minder kosten

Auteur: Robin Bruggeman
Columns HM+ Robin Bruggeman 11 maart 2025
Robin Bruggeman: Meer hotels, minder kosten

Eind januari was ik aanwezig bij de lancering van de nieuwe Quality Lodgings-gids. Een feestelijke middag bij Hotel Restaurant De Echoput, met, naast de lancering van de guide voor 2025, interessante presentaties voor de aanwezige hoteliers. Een van die sessies ging over het gezamenlijke inkoopprogramma van QL, een kans voor leden om slimmer en voordeliger in te kopen.

Gezamenlijke inkoop is natuurlijk niet nieuw. Tijdens mijn gesprek met Rick en Britt Polman van Van der Valk Hotel Eindhoven, waarover u hier meer kunt lezen, kwam het onderwerp ook aan bod. Vanuit de Luiten-staak, waar dit hotel onder valt, wordt veel geregeld via het Van der Valk Service Center, dat inkoop en andere activiteiten binnen de in totaal zeven aangesloten staken centraliseert.

Sommige producten lenen zich nu eenmaal beter voor gezamenlijke inkoop dan andere. Bier en frisdranken, brood, vlees, vis, groenten, zuivel en andere basisproducten voor de keuken worden vaak centraal ingekocht, net als schoonmaak- en hygiëneproducten. Dit geldt, zeker binnen ketens, ook voor meubilair en softwaresystemen zoals een PMS en internetdiensten. Maar met de stijgende kosten op vrijwel alle gebieden is het interessant om te kijken naar nieuwe inkoopconstructies die verder gaan dan de gebruikelijke producten.

Op de QL-bijeenkomst kwamen onderwerpen als laadpalen, afvalverwerking en energie aan bod. Ook marketing zou een interessante optie kunnen zijn, vertelde Britt Polman mij in Eindhoven. Zij kan zich voorstellen dat dit in de toekomst centraal geregeld wordt binnen Luiten Van der Valk Beheer. Voor kleinere ketens of samenwerkingsverbanden van onafhankelijke hotels zou dit ook een slimme zet kunnen zijn. De uitdaging? De juiste balans vinden tussen schaalvoordelen en het behouden van een eigen identiteit in de communicatie.

Naast marketing zijn er wellicht nog meer terreinen waar gezamenlijke inkoop voordeel kan opleveren. Personeel bijvoorbeeld: het wordt steeds lastiger om goed gekwalificeerde medewerkers te vinden, zeker in kleinere hotels. Door samen te werken op het gebied van recruitment of training kunnen hotels aantrekkelijker worden als werkgever en kosten besparen op opleidingen en cursussen. Ook de gastbeleving kan op deze manier versterkt worden. Excursies en tours zijn hier een goed voorbeeld van. Waar één hotel misschien niet genoeg kamers heeft om een activiteit rendabel te maken, kan een samenwerking met omliggende hotels dat wél mogelijk maken. Zo breidt u uw aanbod uit en blijven de kosten behapbaar.

De QL-hoteliers verlieten de presentatie in ieder geval met genoeg stof om over na te denken. Misschien geldt dat nu ook voor u.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws