Nu het einde van 2024 in zicht komt, is het moment aangebroken om weer eens een blik te werpen op de voorspellingen van eerder dit jaar. Want er werden weer een hoop trends en innovaties voorspeld die de hotellerie zéker blijvend zouden gaan veranderen. Wat opvalt is dat er een zekere consensus leek te bestaan, met veel ontwikkelingen die meermaals terugkomen. Trendwatchers waren het er bijvoorbeeld over eens dat kunstmatige intelligentie een grotere rol zou gaan spelen. Dat klopt, maar in de praktijk blijkt AI voor veel hoteliers nog een uitdaging.
De rol van kunstmatige intelligentie neemt, met bijvoorbeeld de platforms die het gastcontact op zich nemen of systemen die routineklusjes kunnen automatiseren, inderdaad toe. Toch blijft AI voor veel hoteliers ongrijpbaar. Wat kan ik hier nou precies mee en wat voegt het op dit moment concreet toe aan mijn hoteloperatie? Een van de manieren om AI concreet in te zetten, die tot nu toe enigszins onder de radar is gebleven, is Spotta. Dit apparaatje met een sensor en camera kan onder een hotelmatras worden gestopt, waarbij AI een oogje in het zeil houdt of er geen bedwantsen langs komen gekropen.
Mocht het systeem wel wat ontdekken, dan wordt een e-mail met een foto en het kamernummer naar de housekeeping gestuurd, zodat er snel opgetreden kan worden. Dit kan voor veel hotels een uitkomst zijn, want de reputatieschade bij een bedwantsenuitbraak is groot. Een studie van de University of Kentucky uit 2015 wijst namelijk uit dat wanneer er ook maar één online review is waarin bedwantsen genoemd worden, de waarde van een kamer in het betreffende hotel tussen de 23 en 38 dollar per nacht omlaag gaat.
Zo kom je her en der innovaties tegen die daadwerkelijk concreet iets toevoegen aan de hoteloperatie of de gastbeleving aangenamer maken. Voor hotels met veel (zakelijke) gasten die van ver weg komen, kan het de moeite waard zijn om eens na te denken over jetlagbestrijding. Yotel heeft bijvoorbeeld een FlyKitt Rescue Kit om gasten te helpen jetlags beter te verteren en ook InterContinental Hotels & Resorts houdt zich hiermee bezig. Gasten van de keten krijgen toegang tot de Timeshifter app, met gepersonaliseerde jetlagschema’s. Hierin zijn praktische stappen te vinden die ondernomen kunnen worden om de effecten van de jetlag zo snel mogelijk af te schudden. Denk aan het verminderen van blootstelling aan licht gedurende bepaalde uren of het beperken van de cafeïneconsumptie.
In de speciale Hotel & Innovatie-uitgave van 2024, komt u meer innovatieve ideeën tegen die een impact hebben op de dagelijkse hoteloperatie, van hologramrecepties tot systemen die ervoor zorgen dat uw gastenprofielen ‘schoon’ zijn. Want, om maar eens een cliché uit de kast te trekken, stilstand is achteruitgang.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.