TFE Hotels focust op groei in Europa en denkt aan entree in Nederland

Auteur: Robin Bruggeman
TFE Hotels focust op groei in Europa en denkt aan entree in Nederland A by Adina Vienna Danube (Fotografie: TFE Hotels)

TFE Hotels is in ruim tien jaar uitgegroeid tot een grote speler op de Australische markt, met ook hotels in Nieuw-Zeeland, Azië en Europa. De aandacht ligt in de komende jaren bij verdere groei en een mogelijke entree in de Nederlandse hotellerie.

TFE ontstond in 2013 als gevolg van een joint venture tussen de Australische Toga Group en het Singaporese Far East Hospitality. Deze bedrijven hebben beide hun oorsprong als vastgoedontwikkelaars in de jaren zestig van de vorige eeuw. De Toga Group werd in 1963 opgericht door de Hongaarse immigrant Ervin Vidor en richtte zich in de beginjaren met name op residentieel vastgoed. In de jaren tachtig werd de scope verbreed naar commercieel vastgoed, met name op het gebied van retail en hospitality. De Toga Group lanceerde in deze tijd Medina Serviced Apartments als eerste hotelmerk en later kwamen hier ook onder meer Vibe Hotels en Travelodge Hotels bij.

Far East Hospitality ontstond op zijn beurt in 1987 als onderdeel van de Far East Organization. Dit bedrijf werd in 1960 gestart door de Chinese immigrant Ng Teng Fong en groeide van kleine vastgoedontwikkelaar uit tot een van de grootste bedrijven van Singapore. Onder zijn hospitality-vleugel baatte het bedrijf vanaf het einde van de jaren tachtig merken als Village Hotels, Oasia Hotels & Residences en Quincy uit om het aanbod te diversifiëren en te segmenteren. In het begin van deze eeuw zette Far East Hospitality sterk in op het verstevigen van zijn binnenlandse positie en werd de blik ook buiten de landsgrenzen gericht.

Joint venture

Met het idee om de aanwezigheid in Australië en Nieuw-Zeeland, maar ook in Zuidoost-Azië en Europa, te vergroten sloegen de Toga Group en Far East Hospitality in 2013 de handen ineen in een fiftyfifty joint venture genaamd TFE Hotels. Anno 2024 bestaat het portfolio van de keten uit een kleine tachtig hotels, verspreid over drie continenten. 47 van deze hotels zijn te vinden in Australië, met maar liefst 14 hotels in en nabij Sydney. In Europa is TFE met achttien hotels inmiddels eveneens goed vertegenwoordigd en verder is de keten actief in Singapore, Nieuw-Zeeland, Maleisië, Thailand, China, Zuid-Korea en Japan.

Adina Hotels, een merk dat oorspronkelijk werd gelanceerd door de Toga Group, is al sinds 2005 in Europa te vinden en werd destijds met een opening in de Hongaarse hoofdstad Boedapest de eerste Australische aparthotelketen die voet aan de grond kreeg op het continent. Het merendeel van de Europese locaties van TFE is in Duitsland gevestigd: zo exploiteert de keten drie hotels in Berlijn, twee in Hamburg en twee in Frankfurt. Naast de Duitse hotels is TFE nog altijd te vinden in Boedapest en zijn er hotels in Geneve, Wenen en Kopenhagen.

Brands

TFE zet voor de Europese markt vol in op zijn Adina Apartment Hotel brand, dat appartementen met de service en voorzieningen van een hotel biedt. De voornaamste doelgroep van Adina zijn zakelijke en leisure gasten die een langer verblijf boeken of op zoek zijn naar meer ruimte en voorzieningen als een keuken. Om ook binnen het segment van de aparthotels onderscheid aan te kunnen bieden, lanceerde TFE in 2021 premiummerk A by Adina voor de ‘hotel living’-ervaring, en ook deze brand maakt op korte termijn de oversteek naar Europa. In 2025 moet A by Adina Vienna Danube zijn deuren openen in de Oostenrijkse hoofdstad Wenen. Gasten kunnen bij dit nieuwe project terecht in 108 premium appartementen, die uiteenlopen van studio’s tot units met twee aparte slaapkamers.

In Australië en Nieuw-Zeeland biedt TFE meer variatie dan de aparthotels die het in Europa uitbaat. Zo heeft het twaalf Vibe Hotels, gericht op een jonger, trendy publiek. Deze accommodaties zijn te vinden in steden en hebben een moderne, hippe uitstraling en gemeenschappelijke ruimtes. Ook Quincy, oorspronkelijk een merk van Far East Hospitality dat voor de joint venture al in Singapore gevestigd was, is een lifestyleconcept met een moderne uitstraling. Voor een klassieker concept kunnen gasten terecht bij Rendezvous Hotels, dat zich richt op zakelijke en leisure reizigers die op zoek zijn naar een traditionelere ervaring. Het binnenkort te lanceren Collection by TFE Hotels-brand bestaat op zijn beurt weer uit vier designhotels met een focus op persoonlijke service en ook voor bezoekers die meer oog hebben voor hun budget heeft TFE een brand. Travelodge Hotels is het merk dat alle basisvoorzieningen biedt, ‘zonder onnodige extra’s’ zoals TFE het zelf omschrijft.

Groei

Van alle hotels die TFE exploiteert heeft het op dit moment zeventien helemaal in eigendom en de focus voor de komende jaren ligt op groei in de kernmarkten Australië, Nieuw-Zeeland, Europa en Zuidoost-Azië. In de pijplijn voor volgend jaar bevinden zich een aantal luxe boutique accommodaties, The EVE Hotel Sydney met 100 kamers, het 188 kamers tellende Hannah St. Hotel in Melbourne en het Adina Apartment Hotel Chermside, met 148 kamers, in Brisbane. Voor 2026 staan al twee nieuwe premium hotels in Melbourne op de rol.

TFE wil zijn aanwezigheid in Europa eveneens vergroten en laat volgend jaar daarom A by Adina debuteren in Wenen. Een andere manier om de Europese markt te bedienen, en waardevolle inzichten op te doen die ook elders ter wereld kunnen worden ingezet, is via het MM:MT Berlin Lab dat een aantal maanden geleden zijn deuren opende. In dit zes kamers tellende ‘hotel laboratorium’ kan TFE experimenteren met verschillende aspecten van de gastbeleving: “Voor zover wij weten is dit een primeur binnen de wereldwijde hospitalitysector: wij hebben een zes kamers tellend microhotel in Berlijn ontwikkeld dat doorlopend in bèta mode opereert”, vertelt Asli Kutlucan, CEO van Adina Europe. “Het spannende is dat dit ‘lab’ het mogelijk maakt om de gastervaring voortdurend te testen en te herconfigureren, bijvoorbeeld op het gebied van design, amenities en duurzaamheid, met real-time feedback van de gasten.”

TFE is in Europa nu nog voornamelijk actief in de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). De keten heeft echter plannen de focus in de toekomst te vergroten en richt zich daarbij ook op de Britse en Nederlandse markt, waar het ‘substantiële groeimogelijkheden’ ziet.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws