Op Prinsjesdag heeft de hotelsector te horen gekregen dat de btw-verhoging vanaf 2026 voor de hotelkamers zal stijgen van 9 naar 21 procent. Een stijging van 12 procent, waar de btw-tarieven in Duitsland en België op respectievelijk 7 en 6 procent liggen. “Een oneerlijke prijsstijging voor hotels in de grensregio en tevens niet eens met de beoogde resultaten voor de staatskas zoals de economen van ABN Amro reeds al hebben doorberekend”, aldus Alco van Berkel, directeur van Van Berkel Hospitality met onder andere drie hotels in de grensregio.
“De hotellerie is nog steeds aan het herstellen van de covid-periode en nu besluit het nieuwe kabinet om logies extra te gaan belasten. Iets wat hoofdzakelijk de particulier en dus de toeristen zal raken. Slecht bedacht en niet doordacht”, stelt Van Berkel. “Een besluit dat gebaseerd is op slechte berekeningen en bedacht is vanuit een ivoren toren vraagt om een creatieve aanpak. De overheid kan gelukkig niet bepalen of en hoeveel wij vragen voor ons hotelkamers en daarom zullen wij, per 2026 niet de hotelkamers aanbieden op de bekende boekingskanalen, maar het flesje water dat op iedere hotelkamer staat. En die hotelkamer?, die krijg je er dan gratis bij.”
“Waarschijnlijk zijn dit dan wel direct de duurste flesjes water van Nederland en tevens fluctueren de prijzen van deze flesjes op basis van vraag en aanbod, maar waar krijg je nou een gratis hotelovernachting bij een flesje water? Een mooie bijkomstigheid is natuurlijk dat een flesje water onder het lage btw-tarief van 9 procent valt en zo blijft het voor iedereen leuk!” Van Berkel nodigt mede-hoteliers uit om zijn voorbeeld te volgen, in de hoop dat de overheid tot het inzicht komt dat het een onverstandig besluit is geweest en de btw-verhoging op logies alsnog geen doorgang zal hebben. “Laat de kunst en cultuur sector ook maar volgen”, besluit Van Berkel. “Want ook zij kunnen natuurlijk flesjes water verkopen, met daarbij een gratis toegangsbewijs voor theater of museum.”
Hospitality Management sprak Alco en Evelien van Berkel eerder uitgebreid over hun bedrijven, groeiplannen en het balanceren tussen ondernemen in de hotellerie en hun gezinsleven.
Van Berkel Hospitality
De afgelopen jaren is Van Berkel Hospitality flink gegroeid. In 2014 namen Alco en Evelyn van Berkel het bekende Landgoed Hotel & Restaurant Carelshaven in Delden over. Drie jaar later kwam daar de locatie Oranjerie Ruurlo bij. Vanaf 1 september 2019 is daar horecalocatie De Zwaan Delden aan toegevoegd. En sinds september 2023 valt het Wapen van Hengelo ook onder de Van Berkel Hospitality-vlag.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.