Sander Allegro: ‘Bucket list based travel’

Auteur: sander allegro
Columns Sander Allegro 3 mei 2024
Sander Allegro: ‘Bucket list based travel’

Échte sambal leren maken op Bali,  je midlifecrisis afzweren door te gaan golfsurfen in Costa Rica, of meditatief schapen hoeden op Texel, de vraag naar unieke experiences blijft een sterke trend in de sowieso al sterk groeiende wereldwijde toerismemarkt.

Want ook al leven we in een wereld vol conflict en onzekerheid, de UNWTO ziet de  toekomst optimistisch in: de organisatie verwacht dat het aantal internationale tourist arrivals dit jaar terugkeert naar het niveau van vóór de pandemie, en daar in een optimistisch scenario  zelfs met 2 procent  bovenuit komt. Er ligt hierbij een sleutelrol voor het hersteltempo in Azië en natuurlijk zijn er ook onzekerheden door geopolitieke onrust door de oorlog in het Midden Oosten en in de Oekraïne.

Of we wereldwijd het niveau van 2019 gaan overtreffen of niet, het is duidelijk dat experience travel een grote groeispurt doormaakt. Traditionele attracties zijn ‘uit’: de reiziger van nu  is op zoek naar authentieke ervaringen. Steeds meer reizigers kiezen bestemmingen op basis van een specifiek doel: het bezoeken van een concert van een favoriete artiest, het beklimmen van een heilige rots of het bezoeken van een toprestaurant. Vervolgens wordt de rest van de reis daar omheen gebouwd. Eigenlijk is het fenomeen het best te beschrijven als ‘bucket list based travel’.

De experience-trend biedt veel kansen voor de hotelsector, al verschilt het per segment. Het zijn met name lifestyle en wellness hotels die profiteren van dit fenomeen, al liggen er zeker ook kansen voor minder uitbundige hotelconcepten. Volgens een door Booking.com eind 2023 uitgebracht rapport met consumententrends, gaat de hang naar avontuur zo ver dat meer dan een derde van de vakantiegangers zich, eenmaal op reis, een nieuw, meer avontuurlijk alter ego aanmeet. Anderen gebruiken hun vakantiereizen om aan ‘zichzelf te werken’, een trend die vraagt om wellness- en coachingsfaciliteiten, die hotels prima kunnen aan bieden in combinatie met partners. Een andere subtrend in de wereld van experience travel is dat eten steeds belangrijker wordt. In het eerdergenoemde trendrapport van Booking.com is te lezen dat maar liefst 80 procent van de reizigers op vakantie de lokale keuken wil leren kennen. En niet alleen door te proeven, maar ook door de verhalen erachter te leren kennen en zelfs de voedselproducenten te bezoeken.

Als je daarbij meeneemt dat bleisure travel ook nog steeds groeiende is, is er alle reden om te investeren in experience elementen in en rond het aanbod van je hotel. Wie het goed doet creëert een bucketlistitem en zit de komende jaren gebakken!

Meer Allegro?

Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws