‘Maak er wat van, maak er wat van! Als je ontevreden bent, nou doe daar dan wat an!’ Dat was de eerste zin van een van de memorabele liedjes van Ernie en Bert, en die wij in de auto op vakantie met de kinderen eindeloos konden zingen. Heeft niets aan actualiteit ingeboet, integendeel. Er is een ogenschijnlijke puinhoop in de wereld aan het ontstaan, met vergelijkbare types als Poetin, Xi, Trump en Kim Jong Un als wereldleiders en, als slap aftreksel, Geert Wilders in ons eigen kikkerlandje.
Maar ach, ieder land krijgt wat het verdient en zogenaamd zelf heeft gekozen, dus we moeten ermee leven en er wat van maken. Waar politieke leiders er vroeger nog een beetje hun best voor deden om voor de bühne mensen in hun team te krijgen die mogelijk verstand hadden van het vakgebied waar ze op werden aangesteld, is dat nu helemaal losgelaten en worden gewoon openlijk politieke vriendjes aangesteld, zie de revuekarakters in de regering Trump.
Nogmaals, we moeten er wat van maken. Neem de btw, de kans wordt steeds kleiner dat die nog naar het lage percentage gaat in Nederland. Onze wijze regering, met aan het hoofd van EZ de voormalige voorman van KHN, gooit de branche willens en wetens voor de leeuwen, met name vanuit internationaal perspectief. In alle andere Europese landen is die tussen 7 en 10 procent, Nederland gaat naar 21 procent. En dan denken dat je inderdaad gewoon meer belastinggeld ophaalt. Heerlijk naïef toch? Vrijwel alle serieuze partijen hebben – bijna wetenschappelijk – aangetoond dat het een slecht idee is, maar het wordt gewoon doorgezet.
Maar goed, als dat zo is moeten we er toch wat van maken. ‘Omzien in wrok’, een roman van John Osborne, heeft ook al aangetoond dat je daar niets mee opschiet. De btw-verhoging is wat te mitigeren door het ontbijt uit de kamerprijs te houden en duurder te maken, maar in the end zul je gewoon de kamerprijs moeten verhogen en dan maar zien wat dat met de bezettingsgraad doet. Het positieve nieuws is dat het hoteliers weer eens aanzet om creatief te zijn en niet routinematig hotelovernachtingen te verkopen. De overnachting zelf wordt nog meer een ‘commodity’ dan dat het al was, het gaat erom de overnachting aan te kleden met van alles en nog wat. Fletcher heeft dat als één van de eersten al uitgevonden en benadert gasten al steevast vanuit een retailperspectief. Zo zijn er vast nog andere creatieve invullingen. Kortom: maak er wat van!
Meer Ewout Hoogendoorn?
Ewout Hoogendoorn is een vaste columnist van Hospitality Management.