Je kunt op verschillende manieren tegen de hotellerie aankijken. Je kunt zeggen: de hotellerie is de afgelopen paar honderd jaar niet veranderd. De essentie van een hotel is dat je er kunt slapen, eten en drinken en daar is inderdaad vrijwel niets aan veranderd. Maar de manier waarop het wordt aangeboden en de structuren waarin dat gebeurt, zijn onwaarschijnlijk interessant en over de laatste twintig jaar dramatisch veranderd. Kijk naar de invoering van automatisering in hotels, en naar het systeem van hoe gasten hotels boeken.
Booking.com heeft de hotelwereld voorgoed veranderd. Zowel bij het proces van automatisering als bij de ontwikkeling van boekingssystemen is de hotellerie blijven slapen. Je kunt eigenlijk beter zeggen in coma gebleven. Met Booking heeft de hotellerie onnodig 20 procent van de winst weggegeven. Maar met de ontwikkeling van een product als citizenM is het weer vooraan gaan staan; dat heeft het hele concept van het bieden van gelegenheid voor slapen, eten en drinken ook voorgoed veranderd. Interessant nu is om te zien dat de hotellerie ook voorzichtig het voortouw lijkt te nemen met ESG, door op veel verschillende manieren daar serieus invulling aan te geven. Kunstmatige Intelligentie biedt daarnaast een nieuwe kans voor de hotellerie om de productiviteit te verhogen en de kostenstijgingen van personeel en inkoop te compenseren. Benieuwd of de hotellerie dit keer wel de leiding daarin neemt en zich niet weer laat ‘piepelen’ door net iets wakkerdere buitenstaanders die er weer met de poet vandoor gaan.
De grote boze buitenwereld blijft toerisme maar gevaarlijk vinden en moppert door over ‘overtoerisme’ en wil alleen nog maar ‘kwaliteitstoeristen’, wie dat ook moge zijn. Je wilt geen Britse stag- en henparties, maar er zijn toch meer soorten toeristen? Cruisegasten zijn kennelijk ook te verguizen, maar waarom? Die vernielen niks, geven veel geld uit en zijn na paar dagen weer weg. Als tegenmaatregelen tegen al die vervelende toeristen worden dan onhandige instrumenten gebruikt als verhoging toeristenbelasting en verhoging btw. Uiteindelijk kom je dan wel terecht in een vicieuze cirkel naar beneden; minder toeristen, teruglopende economie, hotels op de fles. Als het (bijna) te laat is krijgen hotels toeslagen om toch overeind te blijven. Dat gaat dan weer mis, en voor je het weet heeft Prinses Petra weer een baantje om benadeelde hoteliers met veel te veel geld te troosten. Nee, laten we het daar niet op aan laten komen. Hoteliers: zet serieus in op KI, ESG, vernieuw en zorg ervoor dat jullie dit keer het resultaat in eigen bedrijf houden!
Meer Ewout Hoogendoorn?
Ewout Hoogendoorn is een vaste columnist van Hospitality Management.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.