“Het Franse eten is heel goed, maar dan moet het er wel zijn" aldus André Cats, directeur topsport bij NOC*NSF, de sportkoepel die met trots terug kan kijken op de sportieve prestaties van Team NL. Het voor de Parijse spelen opgetrokken Olympische dorp bood ruimte aan 14.000 atleten die allen – net als in Tokyo - sliepen op kartonnen bedden.
Ook op voedingsgebied moest het een huzarenstukje worden: gezond & vers eten, ontwikkeld door Michelinsterrenchefs. Maar het pakte anders uit. Het regende klachten, want er was niet genoeg. NOC*NSF liet uit Nederland diepgevroren maaltijden invliegen. Dan maar geen Michelinmaaltijd. Dat zullen de Fransen niet leuk hebben gevonden.
Sport en hotellerie zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het internationale karakter van beide sectoren verbindt ze aan elkaar. Zowel de sporters als de meereizende staf stellen hogen eisen aan zichzelf en daarmee ook aan hun accommodatie. Voor een hotel is het in huis hebben van een sportploeg op topniveau geen sinecure. De ploeg neemt je hotel over, vaak met eigen koks en een eigen dynamiek. Maar het kan het hotel ook veel brengen. Zo is Grand Hotel Huis ter Duin jarenlang onlosmakelijk verbonden geweest met Oranje en weten diverse topsportploegen Landhuis De Bloemenbeek in De Lutte goed te vinden. Het in Arnhem gevestigde Papendal positioneert zich zelfs als hart van de Nederlandse topsport.
Het belang van goede accommodatie en voeding tijdens grote sportevenementen wordt nogal eens onderschat. In de wereld van topsport kan elk detail een verschil maken, en een comfortabel bed en voedzaam eten zijn niet zomaar luxe – ze zijn essentieel. Je zult je maar jaren hebben afgezonderd en getraind hebben voor dat ene moment, die ene wedstrijd, de Olympische Spelen of dat kampioenschap. Alles moet dan kloppen. Aan jou zal het niet liggen en aan je ploeggenoten ook niet. Dan moet de accommodatie ook perfect zijn en mag er niets ontbreken, tegenvallen of tegenwerken. Het moet perfect zijn. In de topsport gaat het immers om de details. En daar vinden onze sectoren elkaar. Ook bij ons zijn het vaak de details die het hem doen. Voor elke gast, maar zeker voor topsporters. Alleen pieken onze teams niet een keer in de vier jaar, maar doen ze dat elke dag. En als dat succesvol is, worden ze niet op een ereschavot geplaatst, niet gelauwerd, niet behangen met medailles. Maar gaan ze gewoon naar huis. En de volgende dag begint het gewoon weer opnieuw. Eigenlijk ook een soort topsport.
Meer Sander Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.