Het is ruim vijftien jaar geleden dat ik in het Hilton Kuala Lumpur logeerde. Een imposant, modern hotel dat zondermeer voldeed aan de hoge verwachtingen die horen bij de Hilton brand. Het bizarre was echter dat het gebouw de helft was van een ‘tweeling gebouw’ dat in de andere helft onderdak bood aan een Le Meridien hotel, behorend bij het toen nog zelfstandige Starwood. De identieke entrees van de tot concurrerende groepen behorende hotels lagen gebroederlijk naast elkaar. Beide hotels waren prachtig, hadden een geweldige pool en boden topservice. Maar wat was het onderscheid tussen de merken? Behalve de verschillende loyalty-systemen, kon ik de verschillen niet ontdekken.
Sindsdien ben ik het nog vaak tegenkomen: twee verschillende hotel brands in eenzelfde gebouw. Maar dat ging dan vrijwel altijd om hotels uit dezelfde merkenfamilie. Twee complementaire formules van Accor of van Marriott die met de verschillende concepten een breed deel van de markt bedienden. Maar het zelfgekozen tweelingschap van concurrenten kwam ik niet meer vaak tegen. Tot ik vorige week in München aankwam en mijn intrek nam in het Hampton Inn by Hilton aldaar. Een budgetformule met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding en geheel passend als accommodatie voor mijn bezoek aan de Independent Hotel Show daar in de buurt. De kamer was verrassend goed ingericht en ook het bij de prijs inbegrepen ontbijt was meer dan prima. Het hotel deelde het gebouw met een Holiday Inn Express. Via de site van Booking.com kon ik snel zien dat de kamers identiek van lay out en grootte waren en dat beide hotels een eigentijdse inrichting en serviceniveau boden. Toch was er een verschil. Het ene hotel had op dezelfde site een review score van 8.1, het andere hotel een 7.9, dat ontliep elkaar niet veel. Er was echter een prijsverschil van maar liefst 25 procent. Was het toch de kracht van het merk?
Gefascineerd door dit fenomeen besloot ik de prijzen te gaan volgen. En wat bleek? De hotels wisselden stuivertje als het ging om wie de hogere rate had; het wisselde per dag. Het zou mij niks verbazen als het op jaarbasis gerekend gelijk uitkomt. Twee sterk geprofileerde merken die zich manifesteren als volledig inwisselbare concepten; het blijft een fascinerend fenomeen!
Meer Sander Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.