“Hotel wil niet dat gasten Thuisbezorgd laten komen” kopt het Algemeen Dagblad. De hotelketen in kwestie wil niet dat gasten maaltijden bestellen bij Thuisbezorgd en maakt dat kenbaar via een niet mis te verstaan bordje met het Thuisbezorgdlogo met een streep erdoor. De hotelketen biedt in haar hotels roomservice en restaurants en houdt de omzet graag in huis. Ook zullen zorgen om hygiëne en veiligheid mogelijk een rol spelen in dit besluit.
Als je uitzoomt gaat het hier om de volgende stap in het proces waarbij gasten in het hotel diensten afnemen van derden. Het gaat dan veelal om diensten die ook door het hotel geleverd worden. Nog niet eens zo gek lang geleden verdienden hotels aan zaken als telefonie, allerhande reserveringen, taxidiensten, inhouse films en wifi. Allemaal zaken die de gemiddelde gast allang niet meer bij het hotel afneemt, maar zelf regelt via apps op eigen devices. Daarmee rijst de vraag wat vandaag de dag de waarde is van een full service hotel. Full service hotels bieden een breed scala aan voorzieningen en diensten aan, zoals restaurants, bars, fitnessruimtes, zwembaden en uitgebreide conciërgediensten. Dit type hotel richt zich vaak op reizigers die op zoek zijn naar luxe en comfort. En die ook bereid zijn daarvoor te betalen.
Full service is in beginsel een heel arbeidsintensief concept en lijkt slechts geschikt voor hotels die opereren in de top van de markt. Voor hotels in andere segmenten is de vraag is of je je een full serviceconcept moet willen bieden in een tijd waarin de menselijke factor schaars en duur is. Er is dan ook veel voor te zeggen om bij de ontwikkeling of herijking van je concept heel systematisch te analyseren wat de toegevoegde waarde is van de geboden services. Toegevoegde waarde voor de gast, maar ook voor de hoteleigenaar. Een volgende vraag is dan de afweging te maken of je de als waardetoevoegende gemarkeerde services zelf gaat aanbieden of dat met een partner doet. Tenslotte moet je natuurlijk wel je boerenverstand blijven gebruiken en ervoor zorgen dat het aanbod dat overblijft past bij je concept en bij de gasten die je ontvangt. Voor sommige hotels zou Thuisbezorgd wel eens de ideale F&B partner kunnen zijn.
Meer Sander Allegro?
Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. Zijn columns hebben we hier gebundeld.
Blijf op de hoogte!
Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.