Sander Allegro: Party Time!

Auteur: sander allegro
Columns Sander Allegro HM+ 28 maart 2025
Sander Allegro: Party Time!

Het geschatte effect van de concerten van André Rieu op de economie van Maastricht wordt inmiddels op het dubbele geschat van dat van Kunstbeurs TEFAF. Dat grote evenementen invloed hebben op de vraag naar hotelkamers is algemeen bekend. Sinds mensenheugenis zijn plekken waar veel mensen samenkomen goed voor de horeca. Maar er doet zich een ontwikkeling voor waarin reizigers steeds vaker speciaal voor een concert, feest of tentoonstelling bereid zijn relatief grote afstanden te reizen en dus daar ook te overnachten.

Evenementen zijn daarmee een steeds belangrijkere driver van bezettingsgraden en kamerprijzen. Van Taylor Swifts Eras Tour, die zelfs de groeicijfers van de Britse economie beïnvloedde, tot de concertreeks van Adele in München: hotels die er succesvol op inspelen, zien hun revenue groeien. Met de trend waarbij wereldsterren er vaker voor kiezen vaker op te treden op dezelfde plek of zelfs een eigen vast theater bouwen, zien we grote economische effecten op de plekken waar zich dat afspeelt.

Las Vegas bewijst dit als geen ander. Waar de stad ooit draaide op gokken, trekken nu megaconcerten van artist residencies - de vaste podia van supersterren - tienduizenden fans per week die de hotels vullen. Dichter bij huis zagen we de impact van de Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum op Amsterdamse hotels. En in 2025 biedt het 750-jarig bestaan van Amsterdam met evenementen als Sail de stad en het land opnieuw kansen voor hotels om in te spelen op een potentieel verhoogde vraag naar kamers. Maar het gaat niet vanzelf.

Sportevenementen waren altijd al een bron van drukte, maar daar lijkt het positieve effect niet altijd optimaal. Zo zagen we op de Olympische Spelen in Parijs het uitblijven van een massale hotelrun; reizigers bleven weg vanwege hoge prijzen en strikte regelgeving. Succes is niet gegarandeerd en evenementgedreven toerisme vraagt een goed doordachte aanpak.

Wat kunnen we hiervan leren? Flexibiliteit in prijsstrategie en distributie is cruciaal. Wie zich tijdig richt op eventgangers met gerichte arrangementen en slimme marketing, profiteert. Samenwerkingen met organisatoren, ticketleveranciers en zelfs artiesten kunnen unieke gastervaringen creëren. Daarnaast vraagt het om operationele aanpassingen: piekbelasting vereist een ander personeels- en servicebeleid.

Eventgedreven hospitality is geen hype, maar een structurele verschuiving. De kunst is niet alleen te profiteren van piekmomenten, maar ook om die positieve energie door te trekken naar de rest van het jaar. Wie nu anticipeert, kan straks profiteren van deze interessante ontwikkeling.

Meer Sander Allegro?

Sander Allegro is een vaste columnist van Hospitality Management. 

Blijf op de hoogte!

Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in uw mailbox? Registreer hier voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Overig nieuws